Pozostałe posty
Home staging jako inwestycja
Jeśli sprzedajesz mieszkanie masz do wyboru co najmniej dwie strategie: sprzedawać w takim stanie w jakim jest lub też przygotować się do sprzedaży. W Brand&Sell jesteśmy zwolennikami tego drugiego podejścia. Przyczyna jest prosta – dzięki przygotowaniu do sprzedaży jesteśmy w stanie sprzedać nieruchomość korzystniej – tzn. szybciej i za lepszą cenę. Czasem przygotowanie nieruchomości to także jedyny sposób, aby bez drastycznego obniżania ceny sfinalizować transakcję.
Home staging to nie są dekoracje, w home stagingu nie chodzi nawet o to, żeby było ładnie. Home staging to zawsze inwestycja i jako taka po prostu musi się zwrócić. Oznacza to, że decydując się na nakład finansowy związany z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży powinniśmy wiedzieć, jak przełoży się to na ocenę wartości nieruchomości w oczach kupującego. Chodzi o subiektywną ocenę potencjalnego klienta, a nie rzeczywistą wartość danej nieruchomości, bowiem w znaczącej większości przypadków sprzedaż klientom indywidualnym oparta jest na ich emocjonalnym zaangażowaniu, a nie na suchej kalkulacji.
Każda nieruchomość to osobna historia – w jednej wystarczy przearanżować przestrzeń i dodać kilka dodatków, inne wymagają odświeżenia i porządnego sprzątania, a jeszcze inne gruntownego remontu. To, czy i w jakim zakresie zdecydujemy się na home staging musi wynikać z odpowiedzi na kilka pytań:
- jaka jest obecna, realna wartość mojej nieruchomości
- co powinienem zrobić, żeby mój dom/mieszkanie zyskał na wartości w oczach kupującego
- ile będę musiał za to zapłacić
- na ile wpłynie to na cenę
Nasi klienci – inwestujący od czasu do czasu w nieruchomości, stanęli przed dylematem – czy sprzedać mieszkanie w takim stanie, jaki jest, czy też zdecydować się na remont. Przed remontem wartość nieruchomości oszacowaliśmy na ok. 250 000 zł. Jej stan, w naszej opinii, nie pozwalał na uzyskanie wyższej ceny. Wynikało to przede wszystkim z faktu, że musielibyśmy ograniczyć się raczej do inwestorów, którzy podejmują decyzje w oderwaniu od emocji, ewentualnie do bardzo świadomej i zarazem nielicznej grupy klientów, którzy są w stanie wyobrazić sobie potencjał tego miejsca. Wiedzieliśmy również, że realna wartość nieruchomości po remoncie, zważywszy na jej „twarde” parametry plasuje się w okolicach 300 000 zł. Maksymalny budżet na home staging, jaki założyliśmy to 20 000 zł.
Mając określony maksymalny budżet ustaliliśmy zakres prac:
- malowanie ścian
- wymiana podłóg w pokojach
- wymiana drzwi
- remont kuchni
- remont łazienki
Po przeprowadzeniu kalkulacji wiedzieliśmy, że nie uda nam się zrealizować wszystkich pożądanych zmian. Zadaliśmy sobie pytanie: co znacząco wpłynie na odbiór tej nieruchomości, co najbardziej obniży wartość w oczach kupującego, a co może być dla niego drugoplanowe. To pozwoliło nam ustalić priorytety i zabrać się do pracy. Wiedzieliśmy, że podstawą jest malowanie mieszkania oraz jego elementów – stara, nieatrakcyjna szafa w przedpokoju została pomalowana na biało, podobnie drzwi wejściowe, oczywiście zostały pomalowane także wszystkie ściany. Bardzo ważna dla całościowego odbioru mieszkania była także wymiana podłóg oraz drzwi. Zrezygnowaliśmy z drzwi do kuchni, co obniżyło koszt pracy o kilkaset złotych. Kuchnię przygotowaliśmy dla przyszłego właściciela – została zrobiona nowa instalacja, płytki na ścianach i podłodze.
Efekt: sprzedaż już po pierwszej prezentacji, która odbyła się w 3 dni od rozpoczęcia działań marketingowych.
Cena wyjściowa nieruchomości bez przygotowania: ok. 250 000 zł
Nakłady finansowe na home staging: 19 700 zł
Cena ofertowa: 319 000 zł.
Cena transakcyjna: 314 000 zł.
Czy warto inwestować w przygotowanie nieruchomości do sprzedaży? Odpowiedź na to pytanie wymaga indywidualnej oceny. Każda nieruchomość jest inna. Każdej trzeba się z osobna przyjrzeć i oszacować rentowność takiej inwestycji. Jeśli chcesz wiedzieć, czy u Ciebie to zadziała zadzwoń do nas, a udzielimy Ci bezpłatnej konsultacji.
Realizacja powstała przy współpracy Biura Projektowego Pióro
Katarzyna Pióro
Co-owner Brand&Sell
katarzyna.pioro@brandandsell.pl
tel. 500 205 764