17-02-2017

Home staging jako inwestycja

Jeśli sprzedajesz mieszkanie masz do wyboru co najmniej dwie strategie: sprzedawać w takim stanie w jakim jest lub też przygotować się do sprzedaży. W Brand&Sell jesteśmy zwolennikami tego drugiego podejścia. Przyczyna jest prosta – dzięki przygotowaniu do sprzedaży jesteśmy w stanie sprzedać nieruchomość korzystniej – tzn. szybciej i za lepszą cenę. Czasem przygotowanie nieruchomości to także jedyny sposób, aby bez drastycznego obniżania ceny sfinalizować transakcję. 

Home staging to nie są dekoracje, w home stagingu nie chodzi nawet o to, żeby było ładnie. Home staging to zawsze inwestycja i jako taka po prostu musi się zwrócić. Oznacza to, że decydując się na nakład finansowy związany z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży powinniśmy wiedzieć, jak przełoży się to na ocenę wartości nieruchomości w oczach kupującego. Chodzi o subiektywną ocenę potencjalnego klienta, a nie rzeczywistą wartość danej nieruchomości, bowiem w znaczącej większości przypadków sprzedaż klientom indywidualnym oparta jest na ich emocjonalnym zaangażowaniu, a nie na suchej kalkulacji. 

Każda nieruchomość to osobna historia – w jednej wystarczy przearanżować przestrzeń i dodać kilka dodatków, inne wymagają odświeżenia i porządnego sprzątania, a jeszcze inne gruntownego remontu. To, czy i w jakim zakresie zdecydujemy się na home staging musi wynikać z odpowiedzi na kilka pytań:

  • jaka jest obecna, realna wartość mojej nieruchomości
  • co powinienem zrobić, żeby mój dom/mieszkanie zyskał na wartości w oczach kupującego
  • ile będę musiał za to zapłacić
  • na ile wpłynie to na cenę  

 Nasi klienci – inwestujący od czasu do czasu w nieruchomości, stanęli przed dylematem – czy sprzedać mieszkanie w takim stanie, jaki jest, czy też zdecydować się na remont. Przed remontem wartość nieruchomości oszacowaliśmy na ok. 250 000 zł. Jej stan, w naszej opinii, nie pozwalał na uzyskanie wyższej ceny. Wynikało to przede wszystkim z faktu, że musielibyśmy ograniczyć się raczej do inwestorów, którzy podejmują decyzje w oderwaniu od emocji, ewentualnie do bardzo świadomej i zarazem nielicznej grupy klientów, którzy są w stanie wyobrazić sobie potencjał tego miejsca. Wiedzieliśmy również, że realna wartość nieruchomości po remoncie, zważywszy na jej „twarde” parametry plasuje się w okolicach 300 000 zł. Maksymalny budżet na home staging, jaki założyliśmy to 20 000 zł.

Mając określony maksymalny budżet ustaliliśmy zakres prac:

  • malowanie ścian
  • wymiana podłóg w pokojach
  • wymiana drzwi
  • remont kuchni
  • remont łazienki

Po przeprowadzeniu kalkulacji wiedzieliśmy, że nie uda nam się zrealizować wszystkich pożądanych zmian. Zadaliśmy sobie pytanie: co znacząco wpłynie na odbiór tej nieruchomości, co najbardziej obniży wartość w oczach kupującego, a co może być dla niego drugoplanowe. To pozwoliło nam ustalić priorytety i zabrać się do pracy. Wiedzieliśmy, że podstawą jest malowanie mieszkania oraz jego elementów – stara, nieatrakcyjna szafa w przedpokoju została pomalowana na biało, podobnie drzwi wejściowe, oczywiście zostały pomalowane także wszystkie ściany. Bardzo ważna dla całościowego odbioru mieszkania była także wymiana podłóg oraz drzwi. Zrezygnowaliśmy z drzwi do kuchni, co obniżyło koszt pracy o kilkaset złotych. Kuchnię przygotowaliśmy dla przyszłego właściciela – została zrobiona nowa instalacja, płytki na ścianach i podłodze. 

Efekt: sprzedaż już po pierwszej prezentacji, która odbyła się w 3 dni od rozpoczęcia działań marketingowych.

Cena wyjściowa nieruchomości bez przygotowania: ok. 250 000 zł
Nakłady finansowe na home staging: 19 700 zł
Cena ofertowa: 319 000 zł.
Cena transakcyjna: 314 000 zł. 

Czy warto inwestować w przygotowanie nieruchomości do sprzedaży? Odpowiedź na to pytanie wymaga indywidualnej oceny. Każda nieruchomość jest inna. Każdej trzeba się z osobna przyjrzeć i oszacować rentowność takiej inwestycji. Jeśli chcesz wiedzieć, czy u Ciebie to zadziała zadzwoń do nas, a udzielimy Ci bezpłatnej konsultacji.

Realizacja powstała przy współpracy Biura Projektowego Pióro

Katarzyna Pióro
Co-owner Brand&Sell
katarzyna.pioro@brandandsell.pl
tel. 500 205 764

Szybka i zyskowna sprzedaż.

yu tube linkedin facebook KONTAKT